X
تبلیغات
ميهمان نوازي hospitality
لینک دوستان

Front Office

1)Cashier  = زیر نظر حسابداری وامور مالی .  2) Information

3) Registration     4) Concierge

 

لابی Lobby:

مهمترین قسمت در بخش های مختلف هتل از لحاظ ساختار، طراحی ، دکوراسیون و... می باشد .

بیشترین فضای موجود درهتل ها که مورد استفاده قرار می گیرد لابی است . در قسمت بعد از درب ورودی اولین قسمت مورد برخورد مهمان است و به دلیل اینکه اولین تصویر مهمان از هتل ، برداشت وی از لابی است ، بنابراین باید بسیار لوکس ، زیبا و جذاب باشد و نیز به دلیل اینکه پر رفت و آمد ترین قسمت هتل ، لابی است ، از لحاظ نظافت ، خدمات و زیبایی و چیدمان و نیز وسایل محیطی شامل نور، تهویۀ هوا ، دمای هوا ، بوی لابی و موارد مختلف از این دست ، در سطح بسیار بالایی باید باشد .

* بزرگترین لابی در سانفرانسیسکو است که به اندازه یک زمین فوتبال است .

 

میز پذیرش : یکی از تقسیمات بخش پذیرش فرانت آفیس است که مهمترین و با اهمیت ترین قسمت هتل این بخش است . بخش پذیرش به این دلیل که نزدیکترین و بیشترین برخورد را با مشتری دارد و می تواند به نسبت ، تأثیر مثبت و یا منفی بر این امر داشته باشد وهمین طور به این علت که این قسمت مرکز هماهنگی بخش های هتل است ، از مهمترین قسمت های هتل است .

میز پذیرش دارای قسمت های متفاوتی است که شامل :

Concierge – Information – Registration – Cashier  می باشد .

 

Cashier : با اینکه صندوقدار است ، در میز پذیرش فعالیت می کند . اما زیر نظر امور مالی و حسابداری می باشد . این قسمت با یک پارتیشن از بخش های دیگر جدا می شود و توسط دریچه ای با مشتری ارتباط دارد . دلیل این امر به شرح زیر است :

1) آرامش کافی جهت محاسبات و عدم اشتغال .

2) امنیت کافی .

3) ارتباط با بخش های دیگر .

 

Information : بر خلاف تصور عموم ، افرادی که در این قسمت فعالیت دارند باید افرادی مطلع در تمامی زمینه ها نظیر آشنایی با آثار باستانی و جاذبه های طبیعی شهر خود و کشور و آشنایی با مراکز خرید و آشنایی با کمک های اولیه و زبان بین المللی و آشنایی با قسمت های مختلف هتل و شماره تلفن های ضروری و مهم باشند ؛ علاوه بر این از لحاظ آداب و معاشرت ، ظاهر و ارتباطات و روانشناسی نیز در سطح بالایی باشد .

* نکته : با توضیحات ارائه شده درمی یابیم که متصدیان این شغل باید کاملا ً تخصصی و برجسته باشند . اما گاهی اینگونه تصور می شود که وظیفه این افراد راهنمایی کردن مهمانان در خصوص محل اتاق مدیر و یا سرویس های بهداشتی و مواردی از این دست می باشد .

 

Registration : مهمترین شغل در برخورد با مشتری در هتل به عهده کارمندان این بخش می باشد .  چرا که در ورودی و خروجی عملیات Check  in , Check  out قرار دارد . یعنی کلیه مراحل پذیرش و تسویه حساب مهمان و خروج وی از طریق این افراد انجام می شود .

 

Concierge :  یک قسمت از دیگر بخش های پذیرش می باشد که مسئولیت امور پستی درون هتل و تورهای هتل را بر عهده دارد . مسئولین این امر باید :

1) آشنایی کامل با مراحل تور.

2) بستن تعداد مسافران .

3)آشنایی با قسمت های مختلف شهر نظیر آثار باستانی ، منابع طبیعی ، مراکز تفریحی و مراکز خرید .

4) آشنایی با انواع خودرو جهت مسافرت .

5) امور بیمه مسافران .

6) آشنایی با امور برنامه ریزی و مدیریت .

7) صبر و حوصله و برخورد مناسب .

8) آشنایی با زبان خارجه .

 

Back Office

1) اپراتور تلفن tell operator

2) مدیر هتل Hotel Management

3) حسابدار و امور مالی Accountant

4) کارمندان رزرواسیون Reservation Personal

5) رئیس فنی مهندسی Engineering

6) بازاریابی و فروش Sale  and  Marketing

7) رئیس صندوقداران Cashier General

اپراتور : نقشی همانند Information در فرانت آفیس دارد . اما اطلاعات وی در زمینه تلفن های ارتباطی می باشد . اما اگر اطلاعاتی در خصوص اماکن مربوطه نیز داشته باشد بسیار عالی است .

مدیر هتل : اغلب اتاق جایگاه وی در قسمت بک آفیس است . در صورتی که مدیر هتل در این قسمت نباشد مسئولیت لابی به عهده مدیر داخلی و یا سرپرست پذیرش می باشد .

حسابداری و امور مالی : کار او رسیدگی به کلیه امور مالی و هزینه های هتل می باشد که از مشاغل مهم این بخش Cost Control  و  Night Editor می باشد .

کارمندان رزرواسیون : همانند پرسنل رجیستریشن دارای فعالیت و حساسیت مشابه می باشند . برجستگی کار این افراد زمانی است که تنها از طریق مکالمه و بیان صحیح قابلیت ایجاد تصویری زیبا و مورد پسند از هتل و لذت اقامت را به فرد القا می کند . یعنی این فرد باید از لحاظ فن بیان و حرفه سخنوری و تأثیر گذاری و روانشناسی برجسته باشد .

رئیس فنی مهندسی : در بحث فنی هتل باید در نظر داشت این افراد باید تیمی کاملا ً حرفه ای و به روز و دارای تجهیزات کامل ، شیفت کاری مشخص و نیز افرادی جهت ذخیره برای روز مبادا داشته باشند .

از این طریق یک هتل می تواند به نوعی آسودگی خاطر و اطمینان نسبت به سرویس مناسبی در قسمت های مختلف هتل داشته باشد . این قسمت در نزدیکی موتورخانه هتل قرار دارد . قسمت مهندسی باید دارای دفتر بایگانی باشد تا نتیجه گزارش ها ثبت شود .

 

بازاریابی و فروش : امروزه در بحث تبلیغات Advertising , Propaganda و نیز بازاریابی بسیار شاخص و برجسته است . جذب یک بازار مناسب باعث سود تساعدی هتل و شناساندن آن به افراد مختلف می باشد . از این طریق مهمانان با دریافت سرویس مناسب از راه تبلیغات دهان به دهان بیشترین کمک را به بحث فروش و سودآوری می کنند . یک مدیر بازاریابی آگاه با تحقیقات مناسب و سرمایه گذاری در این خصوص می تواند از آداب و رسوم ، فرهنگ ، نیازها ، درخواست و انتظارات و پتانسیل های بازار آگاه شود و با توجه به این موضوع برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باشد .

رئیس صندوقداران : فردی که به عنوان مسئول صندوقداران است ، متصدی کلیه امور و مسئولیت های حساب های روزانه و ماهانه و هفتگی صندوق های بخش های مختلف می باشد .

 

بخش حفاظت و انتظامات : مسئول حفاظت و نظم و آرامش در تمامی قسمت های هتل و حافظ اموال هتل و مسافران و جلوگیری از هرگونه مزاحمتی می باشد . در این بخش وجود چند کارگر ورزیده ضروری است . البته این قبیل کارکنان باید با خوشرویی و حسن خلق کامل این وظیفه را انجام دهند . آن ها موظف هستند با نهایت هوشیاری افراد و مسافران مشکوک را زیر نظر بگیرند تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کنند . بخصوص در مورد مهمانان VIP . مأمورین نگهبانی و بخش آتش نشانی هتل زیر نظر حفاظت و انتظامات انجام وظیفه می کنند .

آتش نشانی : یکی از مسائلی که در تشکیلات هتل باید باشد مسئله اطفا حریق است . هتل ها باید به وسایل زیر مجهز باشند :

1- ایجاد پله های اضطراری در ساختمان طبق نظر متخصصین .

2- نصب کپسول های آتش خاموش کن در کلیه قسمت ها .

3- داشتن وسایل آژیر خطر در تمامی قسمت های هتل .

4- نصب تابلوهای نشان دهنده راه های خروج اضطراری .

5- آموزش لازم در زمینه آتش نشانی به کلیه کارکنان و کارگران هتل .

آسانسور: در ساختمان هتل لزوم کار گذاشتن آسانسور برای حمل غذا از آشپزخانه به طبقات بالاتر و یا آسانسور مخصوص پرسنل و کارکنان هتل لازم است . همچنین از آسانسور برای حمل وسایل قسمت خانه داری از قبیل ملحفه ، حوله و.... استفاده می شود . چنانچه آسانسور در حد احتیاجات در هتل نباشد باعث تلف شدن وقت مسافران و از طرفی موجب کندی و اختلال کار قسمت های هتل و پرسنل می شود . پس باید آسانسور در حد احتیاج تعبیه شود .

تلویزیون های مدار بسته : می توانند در هتل ها برای کنترل و زیر نظر قرار گرفتن اوضاع و جریان کار قسمت های مختلف مؤثر باشند . به این ترتیب که مدیر هتل هر که را بخواهد زیر نظر می گیرد و این سبب خواهد شد تا مسئولین مراقب اعمال خود باشند . بنابراین کنترل از این طریق از نظر نظم و انضباط بسیار مؤثر می افتد . با تلویزیون های مدار بسته می توان قسمت های مختلف هتل از قبیل رستوران ، آشپزخانه ، کافه تریا ، امور خانه داری ، لابی ، راهروهای طبقات مختلف و حتی رفت و آمد مسافران را مد نظر قرار داشت . استفاده از این سیستم منوط به نظر مدیر هتل است که دوربین را در کدام قسمت به کار ببرد . اهمیت این تلویزیون ها از نظر امنیت و حفاظت قابل توجه است .

مخابرات : واحدی است که در بک آفیس قرار گرفته و زیر مجموعه فرانت آفیس است و وظیفه برقراری تلفن مهمان با جاهای مختلف را بر عهده دارد و نیز ارتباط واحدهای مختلف با یکدیگر و با مدیر هتل را برعهده دارد . در واحد مخابرات سیستم  Exchange قرار دارد که سیستمی است که ورودی آن چند خط محدود بطور تلفن داخلی و خطوط خریداری شده از مرکز مخابرات شهر و در حالیکه خروجی این سیستم بسیار زیاد است ، زیر نظر رسپشن می باشد .

 

[ دوشنبه 11 بهمن1389 ] [ 4:34 ] [ محمد حسن ساقي ]
درباره وبلاگ

من : به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من
البته دسته جمعی شلوغ پلوغم کردین اومدینا. نه که من هتلیم میهمان نوازی دوست دارم قدم همتون رو وبلاگم اگه هتل دوست داری هتل می ری هتل نمی ری هتل داری هتل نداری هتلداری میخونی هتلداری نمی خونی خوش اومدی
پذیرای انتقادات وپیشنهادات شما عزیزان هستم
ايميل من saghei 359@yahoo.com





از زرتـشت سئوال کردند:
زندگی خود را بر چند اصل استوار کردی؟
فرمودند:
1. دانستم کار مرا ديگری انجام نمی دهد، پس تلاش کردم.
2. دانستم که خدا مرا می بيند، پس حيا کردم.
3. دانستم رزق مرا ديگری نمی خورد، پس آرام شدم.
4. دانستم پايان کارم مرگ است، پس مهيا شدم.




مراقب قلب ها باشيم
وقتی تنهاییم، دنبال دوست می گردیم
پیدایش که کردیم، دنبال عیب هایش می گردیم
وقتی که از دست دادیمش، دنبال خاطراتش می گردیم
و همچنان تنها می مانیم
هیچ چیز آسان تر از قلب نمي شکند

ژان پل سارتر





از نظر گاندی هفت موردی که بدون هفت مورد دیگر خطرناک هستند:
1-ثروت، بدون زحمت
2-لذت، بدون وجدان
3-دانش، بدون شخصیت
4-تجارت، بدون اخلاق
5-علم، بدون انسانیت
6-عبادت، بدون ایثار
7-سیاست، بدون شرافت

این هفت مورد را گاندی تنها چند روز پیش از مرگش بر روی یک تکه کاغذ نوشت و به نوه‌اش داد.







امکانات وب

امارگیر حرفه ای سایت